سفارش تبلیغ
صبا ویژن

10 گام ساده برای یک استراتژی برند موفق

 

 بسیاری به اشتباه فکر می کنند که استراتژی برند به طراحی یک لوگوی زیبا یا ایجاد یک شعار جذاب محدود می شود. این نمی تواند دور از واقعیت باشد. در حقیقت، برند شما شامل همه چیزهایی است که شما را از رقبا متمایز می کند. همه چیز از هویت بصری شما گرفته تا پیام های شما و تجربه مشتری. ناگفته نماند که مردم چگونه کسب و کار شما را درک می کنند، شامل تمام افکار و احساساتی که با برند شما مرتبط می کنند.

عناصر یک استراتژی برند موثر

از آنجایی که برندسازی بسیار گسترده است، توسعه یک استراتژی که کارآمد باشد هم زمان و هم برنامه ریزی دقیق می طلبد. برای کمک به این برنامه ریزی، دستورالعمل هایی را برای ایجاد یک استراتژی برند موثر برای کسب و کار خود در نظر بگیرید.

چگونه استراتژی برند خود را توسعه دهیم؟

ایجاد یک برنامه بلندمدت برای ایجاد برند شما می تواند کاری طاقت فرسا به نظر برسد. از کجا شروع می کنید؟ 10 مرحله وجود دارد که می تواند به شما یک پایه محکم برای ساختن بدهد.

1. جایگاه(های) خود را انتخاب کنید

پذیرایی از یک بازار خاص ممکن است شامل ارائه خدمات تخصصی، ارائه خدمات به مخاطبان خاص، یا محدود کردن تمرکز شما به محصولات خاصی باشد که به بهترین وجه نیازهای مشتریان شما را برآورده می کند. چرا «نیز کردن» می تواند یک حرکت استراتژیک هوشمندانه باشد؟

مزایا عبارتند از:

·        زمان و انرژی بیشتری برای تمرکز بر ایجاد بهترین محصولات، خدمات و تجربیات ممکن برای مشتریان خود.

·        کاهش اتلاف منابع (از جمله پول).

·        امکان دریافت حق بیمه برای تخصص تخصصی شما.

·        تمایز از رقبای که برای مخاطبان مختلف یا عمومی تر (شاید با پیشنهادات متفاوت یا عمومی تر نیز) جذابیت دارند.

·        به جای اینکه منابع خود را به طور نازک گسترش دهید و سعی کنید همه چیز را برای همه داشته باشید، می توانید آنها را در جایی که بهترین کار را انجام می دهند اختصاص دهید.

البته این بدان معنا نیست که باید روی یک مخاطب، خدمات یا محصول محدود تمرکز کنید. کسب و کارها می توانند با موفقیت به چندین جایگاه مختلف پاسخ دهند.

برای ایجاد پایه و اساس استراتژی برند خود، تعیین کنید که تمرکز شما در کجا ارزش بیشتری دارد. در نظر گرفتن آنچه بیشتر از آن لذت می برید و در آن عالی هستید، شروع خوبی برای شما ایجاد می کند و شما را در مسیر تصویر برند شماره گیری شده قرار می دهد که از استراتژی بازاریابی شما پشتیبانی می کند.

2. اهداف تجاری و بازاریابی خود را مشخص کنید

تمام هدف یک استراتژی رسیدن به یک هدف (یا اهداف) است. بنابراین، در توسعه استراتژی برند خود، نمی توانید اهداف کوتاه مدت و بلند مدت خود را در نظر بگیرید.

به این فکر کنید که می خواهید کسب و کارتان در ماه آینده، سال آینده و چند سال دیگر به کجا برسد. آیا می خواهید تعداد مشتریان خود را تا درصد مشخصی افزایش دهید؟ آیا ایجاد یک برنامه وفاداری مشتری در کارت ها برای شما مناسب است؟ آیا در نهایت می خواهید مکان دیگری را باز کنید؟

در هر صورت، زمانی که تصمیم می‌گیرید چه استراتژی برندی با تلاش‌های بازاریابی شما هماهنگ می‌شود و شما را به هدفتان می‌رساند، اهداف اصلی خود را در اولویت قرار دهید.

3. تحقیقات برند را انجام دهید

ساختن یک استراتژی برند در یک حباب ایده بدی است. درک این نکته مهم است که رقبای شما و سایر مشاغلی که مخاطبان شما با آنها درگیر هستند چگونه خود را برندسازی می کنند.

البته، شما نمی خواهید یک کپی کننده باشید. با این حال، می‌توانید از آنچه برای آن‌ها مفید است، نحوه واکنش مخاطبانتان به تاکتیک‌های خاص و حتی کارهایی که رقبای شما در برندسازی‌شان انجام نمی‌دهند، بیاموزید. نگاه کردن به برندهای موجود می تواند به شما الهام بخش خلاقانه و بینش استراتژیک بدهد تا به شما کمک کند خود را از سایرین متمایز کنید.

4. آنچه شما را متمایز می کند را در کانون توجه قرار دهید

حتی اگر چیزی که ارائه می‌دهید واقعاً منحصر به فرد یا منحصر به فرد نباشد، همچنان می‌توانید متفاوت باشید. چگونه؟ پیام برند شما یک کلید است.

به عنوان مثال، قهوه‌های زنجیره‌ای تجاری Starbucks و Dunkin’ Donuts را در نظر بگیرید. هر دو محصولات مشابهی می فروشند، اما استراتژی های برند آنها پیام های متفاوتی را به مخاطبان بسیار متمایز منتقل می کند. و هر دو برند موفق هستند. همین امر می تواند در مورد شما نیز صادق باشد.

شما می توانید استراتژی برند خود را سفارشی کنید و کسب و کار خود را با موارد زیر متمایز کنید:

·        بیانیه ماموریت و چشم انداز که برای شما شخصی است

·        ارزش‌های اصلی که در قلب کاری که انجام می‌دهید قرار دارند و مشتریان شما به اشتراک می‌گذارند

·        توصیفی شفاف از روش منحصر به فرد شما برای حل یک مشکل رایج

·        توضیح واضحی از روش حل یک مشکل غیر معمول اما قابل توجه

·        تمرکز بر یک ویژگی غیر معمول یا منحصر به فرد از مخاطبان هدف شما

·        تجربه مشتری منحصر به فردی که برای مشتریان خود ایجاد می کنید.

فرض کنید شما صاحب یک پیتزا فروشی هستید. بله، تعداد زیادی پیتزا فروشی دیگر در آنجا وجود دارد. با این حال، پیتزای شما منحصر به فرد است زیرا پیتزای آجری ایتالیایی اصیل را در محیطی سرو می کنید که مشتریان شما را مستقیماً به قلب سیسیل می برد. هدف شما فقط تهیه پیتزاهای خوشمزه نیست. این برای ارائه یک تجربه معتبر ایتالیایی است که محلی ها نمی توانند در جای دیگری در این منطقه پیدا کنند.

اکنون نوع کسب و کار واقعی خود را به جای پیتزا فروشی جایگزین کنید. سوال اصلی همچنان باقی است. همان چه چیزی می توانید به مشتریان ارائه دهید که نمی توانند از رقبای شما دریافت کنند؟

5. به تجارت خود به عنوان یک شخص فکر کنید

هر فردی شخصیت منحصر به فردی دارد. هر تجارتی هم همینطور. با این حال، در هر دو مورد، هر شخصیتی به یاد ماندنی نیست. برای جلوگیری از داشتن یک نام تجاری فراموش نشدنی، می تواند به تصور کسب و کار شما به عنوان یک شخص (واقعی یا خیالی) کمک کند.

از خود بپرسید: اگر کسب و کار من یک شخص بود، چه نوع آدمی بود؟ چه ویژگی ها و ویژگی هایی آن را جذاب، تاثیرگذار یا به یاد ماندنی می کند؟ دیگران چگونه صدا، لحن و سبک خود را توصیف می کنند؟ این تمرین می تواند به شما کمک کند ویژگی های کسب و کار خود را که می خواهید در استراتژی برند خود برجسته کنید و بهترین راه برای انجام آن را تجسم کنید.

6. یک تجربه استثنایی برای مشتری ایجاد کنید

تجربه مشتری اکولایزر عالی کسب و کارها است. مطمئناً، یک رقیب ممکن است همان محصولات یا خدمات را با قیمت ارزان‌تری ارائه دهد، اما اگر با مشتریان خود رفتار ضعیفی داشته باشند یا به جزئیات کوچک اما مهم نپردازند، اهمیتی نخواهد داشت. مردم مایلند پول یا زمان بیشتری را برای تجربه بهتر خرج کنند.

به علاوه، مشتریان راضی می‌توانند به بازاریاب‌های کوچک برای کسب‌وکار شما تبدیل شوند، تجربه مثبت خود را منتشر کنند، نظرات مشتریان را بنویسند، و شما را به دیگرانی مانند آنها توصیه کنند. بنابراین فراتر از این فکر کنید که چگونه می توانید یک تجربه مناسب یا حتی کمی بهتر از رقبای خود ارائه دهید. تجربه ایده آلی را برای مشتریان خود ارائه دهید.

چه پایه های اضافی را می توانید پوشش دهید تا به مشتریان خود نشان دهید که واقعاً از آنچه می گویید دفاع می کنید؟ چه جنبه هایی از برند خود را می توانید در ارتباط با مشتریان، خدمت رسانی و حمایت از آنها به عمل تبدیل کنید؟ علاوه بر این، چگونه می توانید برای مشتریان خود به اشتراک گذاری تجربیات مثبت خود به خصوص آنلاین با شما آسان کنید؟

7. با جامعه خود درگیر شوید

استقبال از جامعه محلی شما می تواند معجزه ای برای کسب و کار شما ایجاد کند. مردم عاشق حمایت از مشاغل محلی هستند و اغلب آگاهانه انتخاب می کنند تا آنها را در زنجیره های بزرگ مرتب کنند. به علاوه، برخلاف شرکت‌های بزرگ‌تر، این امکان را برای افراد فراهم می‌کنید که چهره‌ای به برند شما بدهند و آن را جذاب‌تر و انسانی‌تر کنید.

ارتباط شخصی با مشتریان دارای مزیت دوگانه است. اول، این یک راه عالی برای ایجاد روابط، ایجاد شهرت عالی، و تبدیل مشتریان وفادار به طرفداران برند است که با کمال میل تجربیات مثبت خود را با کسب و کار شما به اشتراک می گذارند. دوم، هرچه بیشتر با مشتریان خود در ارتباط باشید، نیازهای آنها را بهتر درک خواهید کرد. بینش‌هایی که جمع‌آوری می‌کنید به شما این امکان را می‌دهد که راه‌حل‌های مناسب‌تری ارائه دهید، که به معنای مشتریان خوشحال‌تر است!

چه راه هایی وجود دارد که می توانید در جامعه خود درگیر شوید؟ شما می توانید با دیگر صاحبان مشاغل کوچک ارتباط برقرار کنید، در رویدادهای محلی شرکت کنید، بهترین مشتریان خود را در صفحات رسانه های اجتماعی خود معرفی کنید، یا حتی از تیم های ورزشی کودکان از مدارس مجاور حمایت کنید. همه این استراتژی ها شما را به مشتریان خود نزدیک تر می کند و در عین حال آنها را تشویق می کند تا از تجارت شما حمایت کنند.

8. ایجاد و نگهداری یک وبلاگ با کیفیت بالا

یک وبلاگ تجاری که به خوبی نگهداری می شود می تواند مزایای زیادی از جمله افزایش دید آنلاین و افزایش فروش به همراه داشته باشد. با این حال، همچنین می تواند راهی مطمئن برای توسعه برند شما باشد.

همانطور که گفته شد، برندسازی به این معناست که کسب و کار شما به راحتی در میان جمع قابل شناسایی باشد و وبلاگ نویسی راهی عالی برای ارتباط با شخصیت و هدف منحصر به فرد شرکت شما است.

فقط مطمئن شوید که موضوعاتی را انتخاب کنید که به مخاطبان شما مرتبط است و پست های شما را برای خواندن آسان می کند و تصاویر را برای جلب توجه و بهبود تجربه کاربر اضافه می کند. و از افزودن شخصیت به اطلاعاتی که منتقل می کنید نترسید. به این فکر کنید که چگونه شخصاً با یک مشتری در مورد تجارت خود یا یک توصیه خاص صحبت می کنید و سعی کنید در هنگام نوشتن پست های خود این سبک مکالمه را حفظ کنید.

9. هویت بصری خود را به صورت استراتژیک توسعه دهید

هنگام تصمیم گیری در مورد برندسازی بصری، استراتژی به همان اندازه کلیدی است که هنگام ایجاد پیام شما. به عنوان مثال، انتخاب رنگ های برند صرفاً یک موضوع ترجیحی شخصی نیست. روانشناسی رنگ باید یک عامل راهنما باشد. از این گذشته، تحقیقات نشان داده است که بین 62 تا 90 درصد قضاوت‌های فوری مشتریان بر اساس رنگ است. چرا؟

رنگ‌های مختلف احساسات و واکنش‌های متفاوتی را برمی‌انگیزد، که می‌توانید از آنها برای تأثیرگذاری بر نحوه نگاه و تعامل مردم با برندتان استفاده کنید.

به عنوان مثال، "Vibes" مرتبط با برخی از رنگ ها را در نظر بگیرید:

·        آبی می تواند قابلیت اطمینان و اعتماد را در میان بسیاری از چیزهای دیگر نشان دهد و آن را به محبوب ترین و پرمعنی ترین رنگ تبدیل کند.

·        بنفش یکی دیگر از موارد مورد علاقه است و با سلطنت، خلاقیت و خوش بینی همراه است.

·        رنگ قرمز شور، هیجان و جسارت را به همراه چندین نقطه متضاد از جمله خطر به ذهن می آورد (پس مراقب این یکی باشید!)

·        سبز اغلب مفاهیمی مانند رشد، سلامت و ایمنی را نشان می دهد.

·        رنگ زرد با گرما، روشنایی و خوش بینی همراه است.

·        سیاه و سفید هر دو می توانند برای انتقال کلاس، اعتماد به نفس و سادگی استفاده شوند.

و این فقط یک مزه از بسیاری از مفاهیم مثبت و نه چندان مثبت مرتبط با رنگ ها و سایه های مختلف است. نکات ظریف زیادی وجود دارد که باید در نظر داشته باشید، بنابراین، از لوگوی شما گرفته تا طراحی وب سایت و فراتر از آن، مطمئن شوید که رنگ های برند خود را هوشمندانه انتخاب کنید. تنها در صورتی که این کار را انجام دهید، برندسازی بصری شما از استراتژی برند بزرگ‌تر شما پشتیبانی می‌کند و تجارت بیشتری را برای شما به ارمغان می‌آورد.

10. حساب های رسانه های اجتماعی خود را متحد کنید

علاوه بر وب سایت شما، حساب های رسانه های اجتماعی شما جزو آسان ترین نمایندگان تجارت آنلاین شما هستند. به عبارت دیگر، حساب‌های شما فرصتی عالی برای متمایز کردن نام تجاری شما از آغاز تعامل یک مشتری بالقوه با شما فراهم می‌کند.

چه از توییتر، فیسبوک، اینستاگرام یا سایر پلتفرم‌ها استفاده می‌کنید، صدا و تصاویری منسجم را حفظ کنید. این اطمینان حاصل می کند که دنبال کنندگان و مشتریان بالقوه شما با همان ثبات و اطمینانی روبرو می شوند که در صورت معامله با شما انتظار دارند.

چرا کار را در استراتژی برند خود قرار دهید؟

نام تجاری شما با شما شروع می شود اما در نهایت با تصوری که مردم از کسب و کار شما دارند و اقداماتی که در نتیجه انجام می دهند یا انجام نمی دهند به پایان می رسد. (عملیات مواردی مانند پر کردن فرم - که یک ابزار جمع آوری داده های شخص اول است که در دنیای بدون کوکی اهمیت فزاینده ای پیدا می کند.)

با شکل دادن به هر جنبه از برند خود به طور هدفمند، می توانید تأثیر مثبتی بر درک و پاسخ مخاطبان خود داشته باشید، نه اینکه به تبلیغات خود اضافه کنید.

چه کسب‌وکار شما بزرگ باشد یا کوچک، قدیمی یا جدید، اولویت‌بندی استراتژی برند شما به روش‌های متعددی نتیجه خواهد داد. آیا می خواهید روابط قوی تری با مخاطبان خود داشته باشید، شهرت بهتری داشته باشید، در معرض دید بیشتری قرار بگیرید و درآمد بیشتری داشته باشید؟ اگر چنین است، کار را در این بخش ارزشمند از طرح کسب و کار کوچک خود قرار دهید.