سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تنظیم زمان بندی سوپاپ موتور سیکلت

در موتورهای احتراق داخلی 4 زمانه، تنظیم زمان بندی سوپاپ بسیار مهم است. طراحی های مختلف موتور روش های متفاوتی برای دستیابی به عملکرد عینی دقیق و قابل اعتماد دریچه های ورودی و خروجی دارند. مکانیک با تجربه به هر طراحی موتور نزدیک می شود تا روش صحیح تنظیم زمان بندی سوپاپ موتور را مشخص کند. آنها ممکن است برای هر گونه ملاحظات خاصی به دفترچه راهنمای فروشگاه مراجعه کنند، اما به طور کلی، آنها باید بدانند:

·        موقعیت میل لنگ

·        موقعیت میل بادامک

·        نشانه های زمان بندی

·        جهت چرخش

شماره سیلندر نسبی (در موتورهای چند سیلندر، هر سیلندر دارای یک عدد است. برای مثال، در موتورهای چهار سیلندر سوزوکی GS 1000، سیلندرهای موتورهای سوزوکی GS 1000 یک تا چهار از چپ به راست شماره گذاری می شوند - سیلندر شماره یک در سمت چپ است. یا سمت کلاچ).

دانستن سیستم زمان بندی قبل از جداسازی یا مونتاژ مجدد موتور بسیار مهم است، اما یکی از جنبه های زمان بندی قبل از همه موارد دیگر است: موقعیت میل لنگ.

سیلندر شماره یک

سیلندر یکی از مهم ترین لوازم جانبی موتور سیکلت است. هنگامی که مکانیک برای تعیین موقعیت میل لنگ به موتور نزدیک می شود، ابتدا باید موقعیت سیلندر شماره یک را شناسایی کند. اکثریت قریب به اتفاق موتورها دارای علائم زمان‌بندی بر روی فلایویل احتراق و اغلب یک فلش برای نشان دادن جهت حرکت موتور هستند. با این حال، اگر مکانیک از جهت چرخش مطمئن نیست، باید شمع(های) جرقه را جدا کند، دنده دوم را انتخاب کند و چرخ عقب را در جهت جلو بچرخاند و جهت چرخش فلایویل را یادداشت کند.

هنگامی که جهت چرخش موتور مشخص شد، مکانیک می تواند به یافتن موقعیت موتور بپردازد. به عنوان مثال، آنها باید پیدا کنند که پیستون روی کدام ضربه است (ورودی، تراکم، قدرت، اگزوز). یک بازرسی بصری از طریق سوراخ شمع به طور کلی تمام چیزی است که برای تعیین سکته مغزی لازم است. با این حال، این تمرین خوبی است که ابتدا کورس ورودی را پیدا کنید. این را می توان با بازرسی بصری یا با برداشتن درپوش شیر ورودی (در صورت لزوم) و توجه به زمانی که دریچه باز می شود، پیستون حرکت رو به پایین خود را با باز شدن دریچه ورودی شروع می کند.

روش دیگر برای تعیین اینکه پیستون در حال حرکت فشاری است، استفاده از تستر فشار میل لنگ (تستر تراکم) است. هنگامی که گیج افزایش فشار را نشان می دهد، پیستون در حال حرکت فشاری است. با این حال، اگر هر یک از دریچه ها آسیب دیده یا گیر کرده باشند (معمولاً پس از مدتی نادرست ذخیره شدن) این روش کار نخواهد کرد.

سکته فشاری

هنگامی که موقعیت پیستون شماره یک مشخص شد، مکانیک باید موتور را بچرخاند تا زمانی که پیستون در حرکت تراکم به سمت بالا حرکت کند (هر دو سوپاپ بسته هستند). در این مرحله، یک دستگاه اندازه گیری مناسب باید در سوراخ شمع قرار داده شود.

ابزار ایده آل برای این منظور نشانگر شماره گیری سنج است. این ابزارها از نمایندگی ها، تامین کنندگان ابزار تخصصی و خرده فروشان آنلاین با قیمت های حدود 30 دلار در دسترس هستند.

استفاده از نشانگر شماره گیری، دقت را هنگام یافتن TDC (مرکز مرده بالا) تضمین می کند. TDC معمولاً نقطه ای است که تمام مراحل زمان بندی از آنجا شروع می شود. با این حال، یک نی معمولی نوشیدنی را می توان در سوراخ شمع قرار داد تا تقریباً زمانی که پیستون در TDC قرار دارد، مشخص شود. هنگام استفاده از گیج شماره گیری، نقطه واقعی TDC نقطه ای خواهد بود که در آن سوزن شماره گیری شروع به معکوس کردن چرخش خود می کند.

علامت های زمان بندی

مکانیک باید فلایویل را در این نقطه بررسی کند تا علائم زمان بندی TDC را پیدا کند. به عنوان مثال، برجسته کردن علائم با یک خودکار رنگ نارنجی، به مشاهده واضح تر علائم کمک می کند، چیزی که هنگام استفاده از چراغ زمان بندی برای بررسی زمان جرقه زنی بسیار مهم است.

میل بادامک ها با چرخ دنده، زنجیر یا تسمه حرکت می کنند. میل بادامک چرخ دنده ای همانطور که از نامش پیداست میل بادامک هایی هستند که توسط یک یا یک سری دنده حرکت می کنند. به طور معمول دنده ها و میل بادامک دارای علائم تراز روی آنها هستند. با این حال، گاهی اوقات، برخی از سیستم‌های دنده‌ای نیاز به استفاده از یک چرخ درجه متصل به میل لنگ دارند تا میل لنگ را در محل دقیقی قبل از درگیر شدن دنده‌ها و میل بادامک قرار دهند.

میل بادامک تسمه و زنجیر از یک روش مکان یابی مشابه پیروی می کنند. میل لنگ مطابق با مشخصات سازنده (که در دفترچه راهنمای فروشگاه موجود است) قرار می گیرد، و همچنین میل بادامک. سپس تسمه یا زنجیر اتصال با تعدادی دندانه بین علائم تراز میل بادامک و علائم تراز میل لنگ نصب می شود.

برای بررسی به آرامی بچرخانید

هر زمان که مکانیک موتور را مجدداً زمان بندی کرد، تمرین خوبی است که میل لنگ را به آرامی با دست بچرخانید - یک آچار روی پیچ وسط چرخ فلایو بهترین کار را دارد. این چرخش باید به آرامی انجام شود و اگر مکانیک هر گونه مقاومتی را احساس کند متوقف شود، زیرا ممکن است نشان دهنده وجود شیر باشد.